În perioada 31.03.2025+4.04.2025  a avut loc prima mobiliatate în Paphos, Cipru.
Tema mobilităţii :”Nonformal for inclusion”-rolul educaţiei nonformale în incluziunea şcolară
Participanţi din şcolile partenere consorţiului:

  • Şcoala Gimnazială nr. 162, sector 1
  • Şcoala nr. 25, sector 2
  • Şcoala nr . 116, sector 3
  • Şcoala Gimnazială General Eremia Grigorescu, sector 4
  • Şcoala Gimnazială Luceafărul, sector 5

NOUTĂȚI

Days 1
Culture and interculturality
Intercultural games. Working in an international project – how to communicate and connect. Connection between culture and inclusion.
Team building: working with colleagues and parents – practical exercises followed by a debate. Stereotypes and prejudices in the classroom. Cultural and group values.
project tour exploring exterior manifestations of culture

Day 2
Communication
Group dynamics.
Communication (assertive, aggressive, passive). Adapting communication to the age group. Games for improving communication.
Empathy and mirroring.
Non-verbal communication in the work environment and in the classroom.
Group inclusion and exclusion. Developing trust and self esteem for excluded individuals.
Intra and inter group dynamics. Tools for working with groups, group building activities. Working with stakeholders.
Midterm evaluation

Days 3
Non-formal methods for inclusion
What is inclusion? The inclusive school and the inclusive society. Understanding exclusion.
Coaching tools for young people with fewer opportunities: zone of fulfillment, values, wheel of life, comfort zone.
Research project followed by role play: Salto: choose a method and apply it!
Intercultural issues- creative solutions.
Forum theatre method for inclusive approaches.
Study visit to a local inclusive institution applying non formal education methods. Dissemination of previous European projects applying non-formal and informal methods made by all partners.

Day 4
Conflict management and mediation
Sources of conflict in inclusion.
Approaches to conflict. Basics: Understanding the problem.
Conflict handling styles.
Conflict in the classroom – forum theatre method.
Introduction to mediation.
Mediation and negotiation: differences in the approaches.
Role play: mediation

Day 5

Evaluation
Dissemination and valorization activities planning. Using European certification tools: Europass Mobility certificate, upgrading the Europass Language Passport and Europass Skills Passport. Project evaluation.Certification ceremony.

Jurnal de mobilitate – File din Erasmus
Astăzi am avut plăcerea de a împărtăși cu colegii noștri, cadre didactice din București, rezultatele mobilităților Erasmus +, desfășurate în cadrul proiectului 2024-1-RO01-KA121-SCH-000203224, anul 2.
Participanți au fost cadre didactice care au luat parte la mobilități Erasmus în Budapesta ( Job shadowing), Salonic, Paphos, Malaga, Extremadura și Sevilia.
Am discutat despre:
*noile perspective educationale descoperite în țările în care am mers
*metode didactice inovatoare și bune practici din sistemele europene de învățământ
*impactul asupra procesului de predare-învățare și beneficiile directe pentru elevii noștri.
Erasmus înseamnă mai mult decât o experiență internațională, este un motor al schimbării, un cadru pentru dezvoltarea profesională continuă și un sprijin real în efortul nostru comun de a crește calitatea educației.
Împreună construim o școală deschisă, modernă și conectată la valorile europene!